Jaarverslag 2019
Een jaar met een innovatieve blik
GGZ Momentum is in 2010 gestart als een initiatief van een aantal mensen dat samen vond dat de zorg in Nederland beter, effectiever, maar vooral patiëntgerichter mocht. Patiënten die overal tussen wal en schip vielen, die niet in een hokje van een diagnose pasten, juist die mensen waren welkom bij Momentum en kregen een behandeling op maat, door een team van enthousiaste, warme en hooggekwalificeerde behandelaren.
Momentum is uitgegroeid tot een instelling met een specialisatie in het behandelen van persoonlijkheidsstoornissen en trauma in combinatie met een destructieve coping, zoals alcohol, middelen en/of eten. Momentum biedt lokale zorg in kleinschalige teams zonder managers op 6 locaties in de provincie Noord-Brabant en Gelderland.
Onze zorg is er voor jou
Stichting GGZ Momentum (Momentum) is in 2010 gestart als initiatief van een tweetal ervaringsdeskundigen en een psychiater die samen vonden dat de zorg in Nederland beter maar vooral ook patiëntgerichter mocht.
Niet de professional, niet de organisatie, maar de patiënt en zijn klacht zijn het uitgangspunt om de zorg te organiseren.
Ook in 2019 hebben wij de zorg geleverd op een manier waar we niet alleen volledig achter kunnen staan, maar ook enorm trots op zijn, namelijk door vanaf het begin van het behandelcontact naast onze cliënt te gaan staan en deze te ondersteunen bij het weer vertrouwd maken met het leven. Waar we dit in 2010 bij de oprichting van GGZ Momentum deden met 10 collega’s, doen we dit inmiddels met meer dan 170 enthousiaste collega’s. Zo hebben wij in 2019 aan ruim 1067 mensen met (o.a.) complexe psychiatrische problematiek een behandeling kunnen aanbieden.
Onze missie
De missie van Momentum is om hen die door psychische problemen gehinderd worden in hun functioneren door middel van effectieve, kosten-efficiënte en mensgerichte zorg opnieuw in staat te stellen om weer op een redelijke wijze en betekenisvol te kunnen voldoen aan hun dagelijkse verantwoordelijkheden.
Onze visie
Het is de visie van Momentum dat ieder mens een fundamenteel recht heeft om op een redelijke wijze vorm te kunnen geven aan een betekenisvol bestaan. Psychische problemen kunnen daarin een ernstige hinderpaal vormen. GGZ Momentum wil voor hen op een maatschappelijk verantwoorde wijze een zorgaanbod ontwikkelen dat effectief en duurzaam is.
Kwaliteit en onderzoek
Bij het op peil houden van de kwaliteit van zorg, spelen onderwijs, (bij-) scholing, interne opleidingen en het doen van wetenschappelijk onderzoek een grote rol.
In 2019 heeft GGZ Momentum het ervaringsgericht werken geïntroduceerd en verder doorontwikkeld. Hiernaast hebben wij de community versterkt met een ontmoetingsplek (Goed Genoeg) voor(oud)-cliënten en uitbreiding van groepen en deeltijden. Elke dag doen wij dit door een setting te creëren waarin ruimte is voor aandacht, persoonlijk contact en gelijkwaardigheid. Door deze setting hebben wij in 2019 opnieuw successen geboekt met een cliënttevredenheid van 8,5 (n=140). Intern onderzoek toont o.a. aan dat cliënten zich serieus genomen voelen, begrijpelijke uitleg ontvangen en gemakkelijk contact kunnen maken met behandelaren. Een score waar wij ontzettend trots op zijn maar die ook ruimte voor verbetering geeft. De effectmetingen laten zien dat de klachten afnemen (BSI) en de ervaren kwaliteit van leven (ICECAP/EQ 5D) toeneemt.
“Ik ben door mijn behandeling gegroeid. Ik heb enorm veel geleerd over mezelf en heb het vertrouwen gekregen dat ik het weer zelf kan. Samen met mijn behandelaar heb ik diverse keuzes kunnen maken m.b.t. de therapievorm.”
“Complimenten voor het secretariaat. Je voelt je hier echt welkom en totaal niet veroordeeld. De uitstraling en informatievoorziening van de secretaresses geven je een fijn welkom gevoel. Ze zien je als mens en niet als een psychisch geval. Top!”
“Ik voelde mij hier serieus genomen en heel prettig behandeld. Ik kreeg de tijd en voelde mij geen ”nummer” Dank daarvoor!”
“Een plek waar mensen zichzelf kunnen zijn”
Momentum heeft de ambitie de zorg die zij levert verder te verbeteren en de patiënttevredenheid naar een hoger niveau te brengen. Zij streeft en werkt toe naar de doorgroei naar landelijk expertisecentrum en zal haar zorg nog beperkt uitbreiden naar een schaalgrootte die recht blijft doen aan de uitgangspunten:
- Patiëntgericht
- Uitstekende zorg
- (Hoog)specialistisch
- Kleinschalig georganiseerd
Momentum wil zich ook op bedrijfseconomisch vlak verder blijven professionaliseren en innoveren en is mede daarom op zoek naar een duurzame financierder.
Groei cliënten
2010: 266 cliënten
2011: 288 cliënten (+22)
2012: 369 cliënten (+81)
2013: 577 cliënten (+208)
2014: 625 cliënten (+48)
2015: 721 cliënten (+96)
2016: 941 cliënten (+220)
2017: 1055 cliënten (+114)
2018: 1120 cliënten (+65)
2019: 1130 cliënten (+10)
Wie is de cliënt bij Momentum?
Meervoudige problematiek
1. Momentum is gespecialiseerd in het behandelen van cliënten met verslaving en/of eetstoornis in combinatie met trauma of persoonlijkheid-, stemmings-, en/of angststoornis.
2. Momentum behandelt mensen met alle vormen van verslaving met uitzondering van GHB-verslaving, heroïne en andere opiaatverslavingen en mensen met Anorexia Nervosa met een BMI onder de 17.
3. Meer dan 94% van de cliënten van Momentum kampt met meervoudige problematiek (dubbele of meervoudige diagnose) en heeft doorgaans een voorgeschiedenis in behandeling en worstelt met meerdere problemen op maatschappelijke leefgebieden.
Aangepast zorgaanbod
4. De cliënt van Momentum komt uit elke laag van de bevolking: arm, rijk, laagopgeleid, hoog opgeleid, uit de stad of uit de dorpen. Vaders, moeders, dochters en zonen.
5. In de loop van de jaren heeft de doelgroep van Momentum zich op een natuurlijke wijze ontwikkeld. Zo is de doelgroep van voornamelijk verslaving veranderd naar een complexere en zwaardere doelgroep met meervoudige problematiek. Momentum heeft haar zorgaanbod daarop ook aangepast, bijvoorbeeld door een kliniek-vervangend aanbod te ontwikkelen (intensieve deeltijden).
"Ik was redelijk moedeloos aan het worden, ondanks alle therapieën die ik kreeg en geen verbetering voelde. Toen kwam ik bij GGZ Momentum terecht. Ben er nog niet helemaal, maar ik voel dat het de goede kant op gaat."
Johan (45)
"Ik ben nu wel gelukkig, dit had ik 2 jaar geleden niet kunnen zeggen. Ik ben zo blij dat ik niet meer dagelijks aan eten moet denken."
Susanne (24)
"Ik wil gewoon graag met mezelf aan de slag zodat ik ook weer happy in het leven kan staan, weet waar ik gelukkig van word en die dingen ook kan doen."
Sabine (33)
"Je hebt zelf invloed op de behandeling en mag zelf zeggen wat je nodig hebt. De band met mijn familie is beter dan ooit, wat voorheen problematisch was."
Justin (26)
Unieke kenmerken organisatie
Samen beslissen
Om onze visie in de praktijk waarheid te maken hebben we een aantal keuzes gemaakt die ons uniek maken in Nederland:
- Teams op de locaties organiseren zichzelf en hebben geen managers (overbodige overhead wordt geëlimineerd uit het proces) waardoor middelen daadwerkelijk aan zorg worden besteed;
- Werken bij Momentum betekent dat je gezamenlijk eigenaar bent van je eigen werkplek: teams kiezen dus zelf hun collega’s en elke collega is lid van de ondernemingsraad;
- De ondersteunende diensten die niet-gerelateerd zijn aan patiëntenzorg (HR, Financiën, IT en Communicatie) zijn gecentraliseerd en leveren diensten aan de verschillende locaties;
Een verfijnde samenwerking
Momentum heeft een Academy die het gezicht vormt van alle professionele diensten en lessons learned (zowel organisatorisch als zorginhoudelijk) naar de markt:
- Publicaties en boeken over zorginhoudelijke onderwerpen
- Onderzoekers/PhD studenten die in samenwerking met Universiteiten bezig zijn om innovatieve behandelvormen te toetsen en ontwikkelen
- Ondersteuning van zorgorganisaties (financieel/administratief) en het innoveren van het zorgaanbod d.m.v. cursussen en producten
Onze 4 prachtige locaties
Omdat de zorgvraag altijd in beweging is, is in 2019 natuurlijk ook ons behandelaanbod op onze diverse locaties verder ontwikkeld:
- Circa 90% van de cliënten van Momentum komt uit een straal van 30 km van de regio’s
GGZ Momentum locaties in 2019:
(Klik hieronder voor de informatie per locatie)
Ondersteunende diensten
Human Resources
In 2019 heeft een aantal HR-topics op de agenda gestaan. We hebben zo een slag weten te slaan met de digitalisering van personeelsdossiers en zijn aan het voorbereiden om de gehele personeelsadministratie veilig en compleet online in de “Cloud” te zetten. De focus is dat medewerkers meer inzage krijgen tot een eigen dossier en we willen toewerken naar de mogelijkheid om medewerkers meer regie te geven over hun portfolio, ontwikkelen en carrièreplanning.
Zo zijn we al gestart met het faciliteren van een nieuwe vorm van het evalueren van medisch specialisten middels IFMS; een systeem dat gericht is op het evalueren en verbeteren van het individuele professionele handelen van medisch specialisten. Dit gebeurt door in een periodiek gesprek de omgevingsfeedback en het eigen portfolio te bespreken en te gebruiken als eventuele input voor een individueel verbeterplan. We willen deze methodiek gaan toepassen op een breder publiek om zo te kunnen voldoen aan de standaarden middels hedendaagse technieken die voor één ieder voordelen opleveren. We hebben daarnaast meer en meer vorm gegeven aan onze Academy. We bieden periodiek gecentraliseerd introductieprogramma’s voor nieuwe collega’s, verzorgen workshops en trainingen en hebben samenwerkingsvormen met docenten van onder andere geaccrediteerde CGT-opleidingen en Groepsdynamica trainingen voor collega’s en externen.
Tevens hebben we ons ingespannen en onze samenwerking verder uitgebreid op het gebied van het opleiden van Gezondheidszorgpsychologen middels de proeftuinen, een regionaal partnerschap met collega-instellingen in het opleiden van gezondheidszorg professionals in een breder perspectief.
Marketing en communicatie
Wie de zorg vanuit cliëntperspectief en creatieve ogen bekijkt zal zien dat GGZ Momentum op communicatievlak een kleine opfrisbeurt nodig heeft. In 2019 is er al een start gemaakt om het gevoel van ‘binnen de organisatie’ meer naar buiten te brengen via de kanalen die daarvoor ingezet kunnen worden.
Door het vertrek van een collega is er binnen dit team personeelsuitbreiding gekomen op het gebied van het herinrichten van de nieuwe website, dataverzameling, content en zoekmachinemarketing. In 2019 zijn hier de eerste stappen toe gezet om de huidige vormgeving en online communicatie om te vormen naar een nieuwe huisstijl, wat past binnen de cultuur en uitstraling van onze teams van GGZ Momentum. Hiervoor is reeds een nieuwe website (volledig responsive voor mobiel, tablet en desktop) en folder huisstijl in ontwikkeling welke naar verwachting in Q1 2020 gelanceerd zal worden.
Deze ontwikkelingen zal bijdragen aan een betere vindbaarheid en logica voor de (toekomstige) cliënt. Ons doel is om in 2020 al onze online en offline kanalen welke daarbij horen opnieuw te beoordelen en in te zetten volgens de nieuw ontwikkelde huisstijl.
GGZ Momentum heeft een aantal diensten welke ondersteunend zijn m.b.t. de zorg die wij leveren. De medewerkers in de ondersteunende diensten werken niet direct in de zorg en ondersteunen op diverse manieren.
Een mooie club van zorgprofessionals
GGZ Momentum werkt vanaf de oprichting in een platte organisatie met zelforganiserende teams, zonder managers op de vestigingen. Het overhead percentage op basis van fte blijft daarmee beperkt tot 11%. GGZ Momentum hanteert de definitie van onderzoeksbureau Berenschot voor de overhead, die in 25 sectoren onderzoek hebben gedaan. Daarbij wordt uitgegaan van een universele set aan functies die ten dienste staan aan het primaire proces (behandelaren in het geval van GGZ Momentum). In de GGZ sector ligt de overhead gemiddeld op 22%.
FTE ontwikkeling
2010: 10 FTE
2011: 21 FTE (+11)
2012: 28 FTE (+7)
2013: 44 FTE (+16)
2014: 68 FTE (+22)
2015: 91 FTE (+23)
2016: 105 FTE (+14)
2017: 113 FTE (+8)
2018: 120 FTE (+7)
2019: 117 FTE (-3)
2020: 133 FTE (+16)