Online behandeling

Starleaf_Logo
Zoom_Logo
KPN-Zorg-Messenger_Logo

Starleaf: beeldbellen en chatten

StarLeaf videobellen is een efficiënte manier om cliënten en therapeuten bij elkaar te brengen. Met StarLeaf videobellen (en chatten) kunnen behandeltrajecten digitaal continueren waarbij het kosten en tijd bespaart. Of het nu gaat om een 1-op-1 videogesprek of een meeting met meerdere cliënten, StarLeaf werkt goed en eenvoudig.

StarLeaf

1. Hoe werkt het?

Jouw therapeut geeft aan met welk systeem jullie gaan videobellen/chatten. Wanneer jouw therapeut kiest voor het systeem StarLeaf, dan kun je gemakkelijk het volgende stappenplan volgen:

  • Jij ontvangt een email in jouw inbox
  • De email heeft als onderwerp: Naam therapeut’ via StarLeaf
  • Klik op de link in de email
    • Nog geen StarLeaf? -> StarLeaf wordt automatisch gedownload
    • Al wel StarLeaf? -> Klik op ‘Already have StarLeaf installed? Launch now
  • Vervolgens opent er een scherm met een videoweergave -> Druk op de groene button ‘Nu deelnemen’
  • De videobelafspraak zal starten op het gekozen tijdstip (tip: zorg dat je tenminste 10 min. voor tijd gaat inloggen in deze afspraak, zo voorkom je opstartproblemen)
  • De videobelafspraak staat nu ook in de linker kolom van jouw StarLeaf account (en van de cliënt)

2. Waar moet ik op letten?

Wij gaan zo zorgvuldig als mogelijk om met jouw persoonsgegevens. Hieronder hebben wij een korte richtlijn opgezet met daarin enkele aandachtspunten m.b.t. jouw eigen privacy.

  • Zorg voor een device met camera en microfoon (bij voorkeur mobieltje)
  • Zorg dat je op een rustige plek kunt (video)bellen
  • Zorg dat niemand jou kan horen (tenzij jij dit geen probleem vindt)
  • Zorg dat je oortelefoontjes gebruikt (dit vergemakkelijkt de verstaanbaarheid)
  • Zorg dat je een stabiele verbinding hebt (wifi = geen bijkomende data kosten)

Zoom: beeldbellen

Zoom is een tool waarmee therapeuten kunnen beeldbellen met jou als cliënt. Dit kan in zowel 1-op-1 gesprekken als in groepsgesprekken waarbij voldoende mensen kunnen deelnemen aan het gesprek. Het voordeel van Zoom is dat jij als cliënt geen Zoomaccount hoeft te hebben om deel te nemen. Je ontvangt vooraf simpelweg een link waarop je kunt klikken op het afgesproken tijdstip.

Videobellen met Momentum

1. Hoe werkt beeldbellen (met Zoom)?

Als de tijd gekomen is voor je 1-op-1 of groeps- videogesprek klik je op de link die je hebt ontvangen van jouw therapeut (zie jouw opgegeven e-mailadres). In je browser opent dan automatisch een nieuw scherm.

Het kan zijn dat jij een klein softwareprogramma dient te installeren voordat het gesprek kan beginnen (bijvoorbeeld als je Zoom wilt gebruiken op je mobiel of tablet). Zoom Meetings is een app die het gesprek ondersteunt. Indien meerdere mensen deelnemen aan het groepsgesprek, zodra iedereen voldoet aan de eisen, komen jullie automatisch in hetzelfde ‘groepsgesprek’ terecht.

Download Zoom op jouw device:

2. Waar moet ik op letten tijdens een videogesprek (met Zoom)?

Wij gaan zo zorgvuldig als mogelijk om met jouw persoonsgegevens. Hieronder hebben wij een korte richtlijn opgezet met daarin enkele aandachtspunten m.b.t. jouw eigen privacy.

  • Zorg voor een device met camera en microfoon (bij voorkeur mobieltje)
  • Zorg dat je op een rustige plek kunt (video)bellen
  • Zorg dat niemand jou kan horen (tenzij jij dit geen probleem vindt)
  • Zorg dat je oortelefoontjes gebruikt (dit vergemakkelijkt de verstaanbaarheid)
  • Zorg dat je een stabiele verbinding hebt (wifi = geen bijkomende data kosten)

Het is goed om te weten dat wij op dit moment bezig zijn met het inrichten van KPN Zorg Messenger voor beeldbellen. Tot die tijd kan jouw behandelaar ervoor kiezen om voorlopige beeldgesprekken plaats te laten vinden via Zoom. Mochten wij overgaan op KPN Zorg Messenger dan ontvang jij een bericht van ons.

KPN Zorg Messenger: chatten/1-op-1 beeldbellen

KPN Zorg Messenger is een veilig alternatief voor WhatsApp in de zorg, met tal van aanvullende functionaliteiten gericht op de dagelijkse realiteit van de zorgverlener en cliënten. Via de Zorg Messenger kunnen therapeuten chatten met jou als cliënt. Dit kan in zowel 1-op-1 gesprekken als in groepsgesprekken waarbij voldoende mensen kunnen deelnemen aan het gesprek (denk aan een eetdeeltijd, of een ander groepsgesprek). Het voordeel van de Zorg Messenger is dat jij als cliënt zelf een account krijgt waarbij je steeds opnieuw kunt inloggen op het daarvoor bestemde tijdstip. Wordt je aangemeld voor de Zorg Messenger van KPN dan ontvang je hierover een bericht van jouw zorgverlener/KPN Zorg Messenger.

KPN Zorg Messenger

1. Hoe werkt chatten/beeldbellen (met KPN)?

Als de tijd gekomen is voor je 1-op-1/groepsgesprek maak je je profiel aan volgens onderstaand stappenplan:

1.  Je ontvangt een link van ons voor een uitnodiging
2.  Je ontvangt een email met daarin “… wil veilig informatie met u uitwisselen” deze mail is afkomstig van (no-reply@zm.kpnzorg.nl)
3.  Er zijn 2 opties om jouw Zorg Messenger registratie te voltooien:

  • Optie 1: druk op de groene button ‘uitnodiging accepteren’
  • Optie 2: kopieer de registratiecode in de mail, ga naar https://zm.kpnzorg.nl/start en plak hier jouw ontvangen code in

4.  Volg de rest van de instructies

Vul in de volgende stap jouw gegevens in (je maakt nu jouw Zorg Messenger profiel aan):

  • Voornaam
  • Achternaam
  • Gebruikersnaam (bewaar deze goed)
  • Wachtwoord (bewaar deze goed)

Vervolgens start er een scherm waarmee je kunt beginnen/inloggen en gebruik kunt maken van de Zorg Messenger!

2. Enkele tips voordat je gaat beginnen

Wij gaan zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens. Hieronder hebben wij een korte richtlijn opgezet met daarin enkele aandachtspunten m.b.t. jouw eigen privacy met KPN Zorg Messenger.

  • Zorg voor een device met camera en microfoon (bij voorkeur mobieltje)
  • Zorg dat je op een rustige plek kunt (video)bellen/chatten
  • Zorg dat niemand jou kan horen (tenzij jij dit geen probleem vindt)
  • Zorg dat je oortelefoontjes gebruikt (dit vergemakkelijkt de verstaanbaarheid)
  • Zorg dat je een stabiele verbinding hebt (wifi = geen bijkomende data kosten)

Heb je verder nog vragen m.b.t. het gebruik van de KPN Zorg Messenger dan kun je het beste jouw therapeut hierover mailen/bellen. Wil je alle functionaliteiten van KPN bekijken, of heb je een vraag over het systeem van KPN? Bekijk dan de volgende link: https://faq.ezorg.nl/kbc/zorg-messenger/.