Kosten
Kosten
Contracten zorgverzekeraars 2026
9 december 2025
Het nieuwe jaar staat weer bijna voor de deur. Dat betekent dat je tot 31 december 2025 de tijd hebt om van zorgverzekeraar te veranderen. Hieronder kun je zien met welke verzekeraars we voor 2026 een contract hebben afgesloten.
Bij vragen kun je contact opnemen met ons secretariaat: ggzmomentum.nl/locaties



Hoe registreren en declareren wij onze afspraken (consulten)?
Net als bij de DBC-systematiek zijn er bij het Zorgprestatiemodel spelregels waar instellingen zich aan moeten houden. Met de komst van het Zorgprestatiemodel hebben instellingen vanuit de spelregels vanaf 2022 de keuze om diagnostiek-, behandel- en groepsconsulten te registreren volgens de principe planning = realisatie. Maar wat houdt dit in?
Planning = realisatie kan alleen worden toegepast bij ambulante behandeling. Hierbij wordt uitgegaan dat afspraken (zijnde consulten) vooraf met de cliënt worden gepland (en gecommuniceerd) en alleen bij een afwijking van meer dan 15 minuten (korter of langer dan gepland) door de behandelaar moeten worden gewijzigd. Dit principe wordt bij GGZ Momentum gehanteerd. Zie hieronder twee voorbeelden om je een beeld te geven wat dit betekend.
Voorbeeld 1:
Het secretariaat plant met cliënt A voor over twee weken een afspraak van 60 minuten met Behandelaar Jansen. Cliënt A komt op deze dag naar de locatie van GGZ Momentum waar zij een behandelconsult heeft met behandelaar Jansen. Na 50 minuten wordt het gesprek in goed overleg tussen Cliënt A en behandelaar Jansen afgerond.
Behandelaar Jansen hoeft deze afspraak niet aan te passen, omdat het 10 minuten eerder is afgerond dan vooraf gepland. Volgens het principe planning = realisatie wordt de afspraak alleen aangepast als deze meer dan 15 minuten korter of langer duurt. Dit is niet het geval.
Wat ziet de cliënt op de factuur?
1 behandelconsult van 60 minuten met behandelaar Jansen op de eerder afgesproken datum.
Voorbeeld 2:
Het secretariaat plant met cliënt B voor over twee weken een afspraak van 60 minuten met Behandelaar Klaassen. Cliënt B komt op deze dag naar de locatie van GGZ Momentum waar hij een behandelconsult heeft met behandelaar Klaassen. Het behandelconsult loopt uit en duurt uiteindelijk 90 minuten.
Behandelaar Klaassen past deze afspraak aan. Volgens het principe planning = realisatie wordt de afspraak aangepast als deze meer dan 15 minuten korter of langer duurt. Dit is het geval, omdat het 30 minuten later is afgerond dan vooraf gepland.
Wat ziet de cliënt op de factuur?
Geen behandelconsult van 60 minuten, maar 1 behandelconsult van 90 minuten met behandelaar Klaassen op de eerder afgesproken datum.
Het principe planning = realisatie is van toepassing bij alle type consulten die bij GGZ Momentum worden gegeven. Oftewel diagnostiek-, behandel- en groepsconsulten. De geplande starttijd en eindtijd/duur van het consult wordt (vooraf) gecommuniceerd met de cliënt zodat er een controlemogelijkheid is voor de cliënt.
Kosten
Eigen risico
Je betaalt een eigen risico als je gebruik maakt van zorg uit het basispakket. Het verplichte eigen risico in 2024 is EUR 385. De door ons geleverde zorg valt onder het basispakket, daarom betaal je dus zelf de eerste EUR 385. Pas daarna betaalt de zorgverzekeraar de kosten.
LET OP!: Indien je hebt gekozen voor een vrijwillig eigen risico, wordt het door jou gekozen bedrag bij jou in rekening gebracht
Behandeling
Geen kosten voor jou
Je hoeft zelf geen kosten te betalen voor de intake of behandeling bij ons. Wij krijgen de kosten namelijk volledig vergoed door jouw zorgverzekeraar, omdat wij een contract hebben met hen.
Niet tijdig afzeggen afspraak (No-Show)
In Nederland kampen we met een groot tekort aan behandelaren. Dit betekent dat we de tijd van onze behandelaren zo efficiënt mogelijk moeten benutten. We willen je vragen om ons hierbij te helpen door ervoor te zorgen dat je afspraken doorgaan zoals gepland. Mocht je verhinderd zijn, neem dan telefonisch contact op met het secretariaat van de locatie waar je in zorg bent. Indien je in het weekend een afspraak wilt afzeggen of verzetten stuur dan een e-mail. Kijk op de website bij Locaties > Je vestiging > Contact voor alle contactgegevens.
We ontvangen graag een afmelding 24 uur vóór jouw afspraak. Mocht je onverhoopt ziek zijn, zullen we de afspraak zo mogelijk omzetten in een online of telefonische afspraak, met de voortgang van je behandeling op het oog. Verschijn je zonder (tijdig) telefonisch bericht niet op je afspraak, dan ontvang je vanaf 1 augustus 2025 van ons een rekening van €45,-. Verschijn je niet op je intakegesprek dan brengen we hiervoor €125,- in rekening.
Tarieven
In de zorg spreken we over tarieven en vergoedingen. Wat is het verschil? Een tarief is het bedrag dat wij als zorgaanbieder in rekening mogen brengen voor de door ons geleverde zorg. De vergoeding is het deel van het in rekening gebrachte tarief dat jij vergoed krijgt van jouw zorgverzekeraar.
Met de zorgverzekeraars waarmee wij een contract hebben, spreken wij onderling een tarief af. De tarieven zijn inclusief BTW. De startdatum van je zorg is bepalend voor welke tarieven wij in rekening brengen bij je zorgverzekeraar.
Rekening
Via Momentum
Wij sturen de rekening van de intake of behandeling rechtstreeks naar jouw zorgverzekeraar en de zorgverzekeraar betaalt aan ons uit. Je hebt er zelf dus geen omkijken naar.
